איך מסבירים למסכה? | ליאור שטיינר
ליאור שטיינר
- תאריך2012
- טכניקהשמן על בד
- גודל140X170
מאת: צופיה דקל כספי
ליאור שטיינר, ציירת, יזמית ואוצרת (בעלת גלריה 121, 2012-2010), מבקשת לזהות סימנים של אינטראקציה במצבים של חוסר תקשורת עם הסביבה המיידית.
במסגרת עבודתה כאוצרת חוותה שטיינר מפגשים בלתי צפויים עם אמנים, אנשי מקצוע וקהל שוחר אמנות. פרשנותה למפגשים אלה משתקפת בציוריה, על חוסר העניין שהם משדרים, על הבדידות וההתחככות הכפויה הכרוכה בהם. שטיינר מתכתבת עם ההיסטוריה של האמנות המודרנית ומבקשת לתווך את עבודתה לצופים באמצעות העלאת סוגיות מוכרות כמו ניכור, בדידות וחוסר אונים.
העבודה איך מסבירים למסכה? מתייחסת ישירות לעבודתו המונומנטלית של יוזף בויס (1986-1921), מהאמנים המושגיים החשובים במחצית השנייה של המאה ה-20, ובמיוחד לפעולה המונומנטלית שלו בגלריה שמֵלַה בדיסלדורף, איך להסביר תמונות לארנב מת (1965). כאמן וכאקטיביסט, האמין בויס שהאמנות יכולה וצריכה להשפיע, לרפא ולתקן, היינו "האמן כשמאן". במסגרת הפעולה ישב בויס מאחורי מחיצה, כשפניו מרוחים בדבש ובעלי זהב ובחיקו ארנב מת. המהלך התייחס לשבר שבין הדימוי החזותי באמנות המודרנית לבין הקהל הרחב.
אופן ההצבה של שטיינר את הדמויות בסביבה העירונית מאזכר גם את ציורי הרחוב של ארנסט לודוויג קירכנר (1938-1880), האמן הגרמני שהיה מחלוצי הזרם האקספרסיוניסטי אשר תיעד בציוריו זונות, רקדניות ואנשי קרקס בבדידותם, ברחובות ברלין ערב מלחמת העולם השנייה. האם העולם המערבי איבד את הממד האנושי, את היכולת להקשיב לאחר, במעבר מתפיסה המעמידה את השבט, העם או המדינה במרכז, לתפיסה המעמידה את האדם במרכז?